wskazówki, zwiedź ze mną świat
komentarze 22

JAK UZYSKAĆ ODSZKODOWANIE OD LINII LOTNICZYCH?

Kiedy decydujemy się na podróż samolotem, zwykle mamy do pokonania spory dystans. Dodatkowo, niektórych latanie samolotem wciąż stresuje i przeraża, więc ostatnią rzeczą jakiej chcemy jest opóźnienie samolotu i związane z tym nieprzyjemności. Kiedy jednak już się to zdarzy warto wiedzieć, jak uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych.

Wybierając się do Polski w sierpniu musieliśmy zdecydować się na lot z Luton. Mimo że nie jest to lotnisko położone najbliżej Cambridge to cena zdeterminowała nasz wybór. Najdroższe bilety z Anglii do Polski i z powrotem są w sierpniu oraz w okresie świątecznym. Czyli wtedy, kiedy oboje mamy wolne. Intensywne lato oraz nawał pracy sprawił, że wyczekiwaliśmy urlopu w Polsce. No i tęsknota. Po przyjeździe na lotnisko oddaliśmy bagaż i udaliśmy się do strefy bezcłowej. Bardzo długo nie wyświetlano informacji o numerze bramki, do której powinniśmy się udać i dopiero o godzinie 20.35 czyli dokładnie wtedy, kiedy samolot miał odlatywać dowiedzieliśmy się, że lot ma 3-godzinne opóźnienie. Szybki telefon do rodziców, żeby jeszcze nie wyjeżdżali po nas na lotnisko i trzeba było sobie jakoś zorganizować czas. Nie lubię czekać, a tym bardziej nie lubię czekać na lotniskach, gdzie zwykle jest ścisk i tłok.

Jak uzyskac odszkodowanie od linii lotniczych?

PRAWA PASAŻERA 

Po pewnym czasie poszliśmy jeszcze potwierdzić informację o opóźnieniu u stewardessy z Wizzaira. Dostaliśmy bon na 3 funty oraz wydrukowane informacje dotyczące przysługujących nam praw (które w tamtym czasie po prostu zignorowaliśmy). Jeśli lot jest opóźniony, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom bezpłatne napoje oraz posiłki w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. W naszym przypadku mieliśmy sobie sami wybrać coś do picia i jedzenia za kwotę 3 funtów (co jest dosyć trudne biorąc pod uwagę ceny na lotniskach). Przewoźnik ponadto ma obowiązek umożliwić pasażerom przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, wysłania faksów, dalekopisów (?!) bądź e-maili. Prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy.

Kiedy tak sobie siedzieliśmy i nadrabialiśmy zaległości w Internetach (obejrzeliśmy wszystkie filmiki Marcina z LiveALife z jego podróży po Ameryce Południowej) nasz znajomy napisał, żebyśmy poczytali o AirCashBack. Arkowi nazwa coś mówiła i po chwili otworzył artykuł o tej firmie na blogu Michała Jak oszczędzać pieniądze?. Po wstępnej analizie stwierdziliśmy, że zobaczymy jaki będzie ostateczny czas opóźnienia i najwyżej będziemy działać.

JAK UZYSKAĆ ODSZKODOWANIE OD LINII LOTNICZYCH?

Wydawało mi się, że jest to niemożliwe. A jednak! Właśnie na nasze konto wpłynęły pieniądze w ramach odszkodowania za opóźniony lot. Ale po kolei!

Aby ubiegać się o odszkodowanie opóźnienie musi wynosić co najmniej 3 godziny. Kwoty odszkodowań wyglądają następująco:

  • 250 Euro – dla lotów na dystansie do 1500 km;
  • 400 Euro – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (również dla lotów powyżej 3500 km, w sytuacji, gdy każde z lotnisk – zarówno port startu jak i port lądowania – znajduje się na ternie Unii Europejskiej);
  • 600 Euro – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km (w sytuacji, gdy przynajmniej jedno z lotnisk – port startu lub port lądowania – znajduje się poza terenem Unii Europejskiej).

Istnieje jednak kilka przesłanek wyłączających odpowiedzialność linii lotniczych i tak na przykład dzieje się w przypadku sytuacji, którym przewoźnik nie może zapobiec pomimo zachowania należytej staranności. Do tzw. okoliczności nadzwyczajnych należą np. złe warunki atmosferyczne czy strajk pracowników lotniska.

Kiedy nareszcie wylądowaliśmy w Gdańsku okazało się, że nasze opóźnienie wynosiło 3 godziny, a więc kwalifikowaliśmy się do odszkodowania w wysokości 250 euro od osoby.

Jak uzyskac odszkodowanie od linii lotniczych?

AirCashBack

Z jednej strony chciałam się o nie starać, a z drugiej bałam się natłoku dokumentacji oraz po prostu nie wiedziałam jak się za to zabrać. Przejrzałam stronę internetową AirCashBack i zdecydowałam, że powierzymy sprawę tej firmie – z opinii w Internecie wynikało, że są profesjonalistami i osiągają dobre wyniki. W formularzu należało wypełnić dane pasażerów oraz szczegóły lotu, trzeba było również wysłać skan odprawy on-line bądź mail potwierdzający zakup biletów lotniczych zawierający dane pasażera/pasażerów. Następnie na maila otrzymałam pełnomocnictwo oraz oświadczenie dla AirCashBack, które należało podpisać, zeskanować i wysłać mailem. Dodatkowo oryginały tych dokumentów wysłałam pocztą. AirCashBack niezwłocznie po otrzymaniu skanów dokumentów przystąpiło do likwidacji szkody.

Czytałam, że proces ten może być długotrwały, że line odwołują się i wymigują. Ja złożyłam dokumenty 8 września, a 27 października otrzymałam maila z prośbą o przesłanie danych do przelewu. Ale wiadomo – nic za darmo. Firma AirCashBack pobiera prowizję od uzyskanego odszkodowania, jednak moim zdaniem profesjonalizm oraz tak naprawdę brak wysiłku z mojej strony jest tego warty. Sama nie wiedziałabym jak się za to wszystko zabrać.

Podstawą dochodzenia roszczeń są przepisy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r.,  ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku  odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Zdarzyło się Wam kiedyś czekać na lotnisku wiele godzin? Wiedzieliście o przysługującym Wam prawie do odszkodowania? Mam nadzieję, że już nie macie wątpliwości jak uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych. 

 

Filed under: wskazówki, zwiedź ze mną świat

by

W chwili obecnej mieszkam w Cambridge w Wielkiej Brytanii, gdzie pracuję. Czytam na potęgę, uwielbiam kryminały oraz pięknie wydane magazyny. Lubię gotować, choć Arek twierdzi, że gotuje lepiej. Uwielbiam jeść oraz próbować nowych smaków. Kocham podróże i staram się wyjeżdżać tak często jak to możliwe czy to za miasto czy na drugi koniec świata. Przeżywam ogromną fascynację ideą slow life i z chęcią Wam opowiem o tym jak zmieniam swoje życie oraz otaczającą mnie rzeczywistość.

  • A jaki był u Was problem, że było opóźnienie? Jak kiedyś wracaliśmy z Krety to mieliśmy opóźnienie jakieś 8h, ale ze względów złych warunków atmosferycznych jakie panowały wtedy w PL. Bo właśnie stąd leciał samolot z pasażerami, a potem miał zabrać nas. Tak jak napisałaś jeśli to od tego zależy to nie można ubiegać się o rekompensatę.

    • Poprzedni lot byl opozniony ze wzgledu na zle warunki atmosferyczne, wiec automatycznie nasz samolot przylecial juz opozniony. Warto wiedziec, ze takie firmy, ktore pomagaja odzyskac odszkodowanie nie pobieraja, zadnej oplaty ani prowizji dopoki sprawa nie jest wygrana. Wiec nawet jesli mamy watpliwosci, warto wypelnic formularz kontaktowy i zostawic sprawe w rekach firmy odszkodowawczej. Co najwyzej dostaniemy maila z odmowa.

      O odszkodowanie mozna sie starac do kilku lat wstecz, ale przyznam, ze nie pamietam dokladnej liczby.

  • Znajomym opóźnił się lot aż 30 godzin. Dwa tygodnie temu…Wracali z Dominikany…wiem, że będą starali się o odszkodowanie. Dzięki za info, podeślę im ten link, pewnie się przyda 🙂

  • Post koniecznie zapisuję. Szczegółowo wszystko rozpisałaś, za co bardzo Ci dziękuję, a że razem z M. latamy naprawdę często i większe/mniejsze opóźnienia siłą rzeczy zdarzają się, to coś czuję, że może mi się kiedyś przydać taka ściąga 🙂
    Cieszę się, że udało Wam się odzyskać należne odszkodowanie 🙂

  • Super wpis! W ogóle nie zdawałam sobie sprawy, że jest taka opcja. Zapisuję go, bo nigdy nie wiadomo kiedy się przyda :). Bon na £3 brzmi jak kiepski żart. Starczyło Wam chociaż na kawę? Swoją drogą, co to jest ‚dalekopis’? Hahah.
    Mnie własnie czeka lot w przyszłym tygodniu. Lecę do Polski na święta i już bardzo bardzo nie mogę się doczekać chociaż boję się latać.

  • Dobry wpis – dla wielu na pewno bardzo przydatny. Ja nie latam więc problem mnie na szczęście nie dotyczy. 🙂

  • Dobrze wiedzieć, że są takie możliwości. My osobiście nigdy nie doświadczyliśmy tak długiego oczekiwania. O ile pamiętam, dawno temu mieliśmy lot opóźniony ok. 1 godziny. Ale od dobrych 10 lat nie spotkała nas taka niespodzianka.

  • Kochana, świetnie, że o tym mówisz, bo ja sama nigdy o czymś takim nie słyszałam! Głośno jest, gdy są to opóźnienia jedno czy dwudniowe, ale ponadto nikt nie porusza kwestii odszkodowania, gdy dotyczy to kilku czy kilkunastu godzin! Cieszę się, że udało Wam się dostać pieniążki – przynajmniej Wizzair dołożył się do Waszej podróży 😛 całusy! :*

  • Dobrze wiedzieć o takim rozwiązaniu! Dzięki wielkie!

  • Latam na potęgę ale nigdy nie pomyślałam o odszkodowaniu. Super post.

  • Uwielbiam takie praktyczne wpisy!

  • Fajnie, że tu trafiłem. Czytałem kiedyś trochę na ten temat ale zupełnie wyleciało mi z głowy 🙂
    Czy Twoim zdaniem mogę domagać się odszkodowania jeżeli linie lotnicze przesunęły mój lot ze względu na remont lotniska? O całej sprawie zostałem poinformowany kilkanaście godzien przed odlotem. Lot był z Indii do Frankfurtu, więc trochę kilometrów do odszkodowania by się uzbierało 🙂
    Pozdrawiam

    EDIT: Właśnie doczytałem wszystko w poprzednich komentarzach 🙂

  • O, na pewno sie przyda!

    • Mam nadzieję, że lotów opóźnionych i odwołanych będzie jak najmniej. Jednak warto wiedzieć, że należy nam się odszkodowanie kiedy już coś takiego nam się przytrafi.

  • Bardzo przydatne informacje! Dobrze wiedzieć, że mamy jakieś prawa. To teraz trzymam kciuki by mój samolot się spóźnił bo za bilety na święta zapłaciłam majątek :D..

    A jak to jest w przypadku jak odwołają lot i przerzucą go na jakiś inny dzień?

    • No ceny biletów na Święta to odwieczna bolączka… Ja na razie mam bilet w jedną stronę 😛

      W przypadku odwołania lotu sprawa wygląda nieco inaczej, bo jeśli linie zaoferują inny lot to mamy prawo z tego skorzystać. Jeśli jednak znacząco się różnił od naszego lotu możemy ubiegać się o odszkodowanie w takich samych kwotach jak w przypadku opóźnionego lotu. Ponad to, możemy starać się o zwrot kosztu biletu, ale wtedy nie możemy skorzystać z pierwszej opcji.

  • Sama nie miałam jeszcze takich przygód, ale dobrze wiedzieć, że jest jakieś wyjście z sytuacji 🙂

    • Dokładanie! Oby takich przygód jak najmniej, ale warto znać swoje prawa.

  • Na szczęście nigdy nie zdarzyło mi się czekać, ale na pewno w takiej sytuacji skorzystałabym z tej opcji 🙂

    • No i całe szczęście! My ostatnio mamy pecha i nasze loty są albo odwołane albo opóźnione, ale wiemy już, że sytuacja nie jest beznadziejna i że przysługuje nam prawo do odszkodowania.

  • Mnie sie jeszcze nie zdarzylo czekac- zawsze wpadam na ostatnia chwile 🙂 Ale jak juz mam ten moment na lotnisku to nie moge sie powstrzymac przed pobuszowaniem w wolnoclowej- no bo w koncu jak ja moge opuscic UK bez bluszczyka Lancome? 😉 A tak na powaznie- swietna i przydatna informacja. Na pewno zachowam nazwe firmy na przyszlosc.
    Ana
    http://www.champagnegirlsabouttown.co.uk

    • Ja też uwielbiam buszować po strefie wolnocłowej 😀 Rzadko jednak coś kupuję, bo mam wrażenie, że ceny są wyższe niż w normalnych sklepach…